Popular Posts

Tuesday 10 April 2012

Hidupkan Solat Dalam Keluarga



Hari ini aku ingin kongsikan sebuah cerita mengenai.. seorang hamba Allah.. yg dapat aku jadikan teladan utk driku dan sahabat2 lain.. Walau ia nmpk remeh..tapi itulah hakikat yg perlu kite renungkan dalam keluarga kita.. Hari ini kelihatan mendung , begitu juga suasana di mahkamah syariah di sebuah negeri . Benarlah pepatah melayu yg mengaitkan mendung dengan peristiwa pahit dalam kehidupan . Kelihatan ramai orang yg begitu mendung hidupnya sedang berurusan di mahkamah syariah hari itu. Namun aku hnye memerhatikan beberapa kajian kes yg sedang berlangsung, mgkin untuk ku jadikan kajian kes ku kelak...Tetapi yg satu ini benar2 mencuit emaosi dan minda saya . kes permohonan penceraian secara baik . Aku tekun mendengr susana yg sedang berlangsung... hajatku..hnye ingin menemani kawanku..utk dijadikan tesis, namun semakin lme aku berada disitu menarik htiku...


" Saya ingin bertanya soalan peribadi. Adakah kamu menunaikan solat ? Hakim bertanya kpde suami wanita tersebut . " Tidak Yang Arif , jawabnya jujur , sudah lima bulan saya tidak menunaikan solat.. jawab lelaki tersebut penuh dgn jujur... " Bagaimana pula dgn isteri kamu ? soal hakim kepada suami wanita terbabit ..  " Dia jarang solat, saya pula tidak menyurunya, si suami mengakui kelemahan . Saya yang menjadi pemerhati , berfikir pnjg sambil mendengar tazkirah daripada Hakim Syarii  untuk pasangan tersebut .Ketegasa hakim mengendalikan perbicaraan kes di mahkamah memang boleh mematikan pelbagai kritikan terhadap institusi mahkamah... Aku tertanya2 dalam mindaku, bagaimana seseorang yg tidak mempunyai akauntabiliti kpde Allah boleh bertanggungjawab terhadap manusia lain seperti isterinya ? bagaiman seseorang yg tidak bertanggungjawab terhadap drinya sendiri iaitu gagal menunaikan kewajipan solat boleh melaksanakan tanggungjawab terhadap manusia lain seperti isterinya . ? aku bertnye lgi dlm mindaku bagaimana seorang yg sedang berserabut dengan pelbagai masalah hidup dapat meleraikan segala kekusutan hidupnya jika jarang sekali berkomunikasi dengan Allah ? pelbagai persoalan muncul bersama getusan hatiku....emmmm . aku tersedar dri lamunan apabila mendengar hakim memulakan hujah terhadap pasangan tersebut, " kamu setuju jika saya katakan bahawa kehancuran rumah tangga kamu disebabkan kegagalan kamu dan isterimu kamu dalam menunaikan solat ? akhirnya mereka mengangguk setuju.....pendapat ku krisis rumah tangga muslim yg meruncing pada masa kini adlah percikan krisis keimanan dan ia tidak terhad di Malaysia sahaja . Puncanya adalah satu kelemahan manusia untuk menjadi hamba yg bertanggungjawab terhadap perintah tuhannya ....Perintah yg paling mudah dilanggar adlah meninggalkan solat. Apabila solat tidak lagi mengikat dan memandu hidup mereka , tiada apa-apa makanan untuk jiwa yg gersang dan akhirnya dirantai pelbagai masalah dan cabaran..Malah dosa lain akan lebih mudah dibuat selepas solat ditinggalkan .... Nauzubillahminzalik... Ya allah permudahkan urusan ku..dalam meniti kehidupan... Akhirnya persidangan bersambung minggu hadapan.. akhirnya aku meliht..terdapat wajah sunggul terhadap pasangan tersebut..semoge mereka mendapat hidayah..dan jdikan ia sebagai iktibar... akhirnya aku pulang ke rumah sambil mengenang betapa susahnya hakim mengendalikan sesebuah keputusan.....

No comments:

Post a Comment